Followers

Tuesday 8 May 2012

!k4N p3k4sAm

Salam semua, apa khabar? kenapa moody je hari ni? kena marah dengan lecturer ke? biasa la tu kita kan student harusla kena marah bila tak buat homework kan. hehehe. So kena la belajar daripada kesilapan bukannya mengutuk lecturer kat belakang. Betul tak?
post kali ni bukannya nak cerita pasal kena marah atau kena perli dengan lecturer dan sewaktu dengannya, tapi nak cerita pasal ikan pekasam.hahhaha ada kaitan ke? sebenarnya selain daripada ketupat daun palas yang aku cerita sebelum ni, kat Kedah juga terkenal dengan ikan pekasamnya yang memang urmp... lah.
pernah dengar tak pasal ikan pekasam? kalau tak pernah dengar tu maksudnya dia bukan orang melayu yang baik dan sopan macm aku hehhehe.(gurau je jangan marah).
kepada orang melayu yang hampir melupakan makanan tradisinya, mai sini aku nak tolong ingatkan balik. Biasalah kita bila dah biasa dengan chicken chop noodle station tu mula la nak lupa asal usul.(hehhhe jangan marah ye)


ni la rupa ikan pekasam tu
Nak dijadikan cerita ni panjang lebar, sebenarnya ikan pekasam ni hasil ilham orang dulu-dulu, maklum saja lah masa tu kan tak ada peti sejuk. Jadi demi mengelak ikan tu menjadi busuk, mereka awet ikan tu dengan sedikit ramuan campuran garam, beras yang digoreng dan di tumbuk halus, dan sedikit asam.

dah siap gaul dengan ramuan, kena la tutup rapat2
 Ikan tadi di simpan dan diperap selama seminggu didalam bekas kedap udara untuk mengelak pembiakan ulat pada badan ikan. kreatif kan moyang kita dulu-dulu, tak ada peralatan canggih pun masih boleh hidup tapi kita..ermmm tak ada washing machine pun dah kalut macam apa ntah..hhehhe aku la tu.
Selalunya ikan air tawar seperti sepat dan puyu menjadi pilihan utama untuk dibuat pekasam. Selepas seminggu diperap, boleh la goreng ikan tu dengan bawang dan cili untuk menaikan aromanya.( aku dah terbau-bau ni)



Yang bestnya, bukan isi ikan tu je kita boleh makan tapi dengan tulang-tulang pun kita boleh belasah sekali, sebab tulang ikan dah jadi rapuh semasa melalui proses pemerapan tapi struktur ikan masih dalam keadaan yang sama. Erm.. pasti korang semua kagum dengan teknologi moyang kita dulu-dulu kan, kita pun kalah.
Sedapnya kalau dapat makan tengahhari dengan menu ikan pekasam goreng dengan nasi panas-panas di tepi sawah padi dengan angin berpuput lembut.

siap digoreng! jemput makan kawan2
Sebenarnya ikan pekasam pun boleh dimasak denga cara lain seperti dibuat masak lemak cili api, pergh lagi mengancam makan tengah hari kita. 

No comments:

Post a Comment