Followers

Sunday 13 May 2012

ku ukir namamu di awan Gunung Jerai



selamat datang...pokok-pokok tu menghalang pandangan



Gunung Jerai...pandangan dari jauh
Salam you all..hehhe( cakap orang putih pulak). Semua orang mesti ada hobi masing-masing kan, tak kira la hobi apa pun yang penting kita minat nak buat. So, hobi korang apa? memancing? membaca? memasak? atau mengelamun? tak kisah la yang penting masa luang kita tak terbuang begitu sahaja kan. Hobi aku memanjat. bukan panjat pagar sekolah la tapi panjat gunung. Sebenarnya bukan nak cerita pasal aktiviti aku panjat gunung tapi aku nak cerita tentang satu gunung yang terdapat di Kedah yang sememangnya sesuai untuk berhiking. Bagi yang memang gila berhiking macam aku ni, boleh la datang ke Gunung Jerai untuk cuba mengukur ketinggiannya. Nak tahu tentang sejarah gunung ni tak? ikut kata orang dulu-dulu gunung ni berkait rapat dengan mitos raja bersiong dulu kala.(meremang bulu tengkuk aku). Lupa kan tentang tu dulu. Sesiapa yang pernah mendaki gunung ni mesti dah tahu apa yang ada disepanjang pendakiannya. 

air terjun pun ada...bestnya!
Banyak juga tempat-tempat yang boleh disinggah semasa mendaki Gunung Jerai antaranya Telaga Tok Syekh yang dikatakan seorang ulama yang berjaya mengislamkan sultan Kedah suatu masa dulu. Air telaga ini dikatakan mempunyai kandungan kristal yang tinggi tapi tidak setingga air zam-zam. Andai korang seorang yang pencinta alam semulajadi pasti tidak akan menyesal datang kesini kerana kehijauan hutannya masih terpelihara. 
selain itu juga korang boleh lihat sendiri sebuah batu yang berbentuk seakan-akan kapal pemerintahan Merong Mahawangsa. Banyak lagi kawasan atau tinggalan sejarah yang korang boleh tengok sendiri semasa mendaki gunung ini. 

pandangan dari puncak Gunung Jerai..subhanallah
Korang akan rasa sangat puas hati bila dah sampai kat puncak gunung sebabnya dari situ korang boleh tengok keindahan sawah padi yang terbentang luas dibawah sana. Sangat cantik! tiba-tiba teringat lirik lagu cinta pantai merdeka, kan ku ukir namamu diawan Gunung Jerai bersaksikan laut daun nyiur melambai jauh pandangan permai disitu Tanjung Dawai terkenang peristiwa cinta kita terburai.

4 comments:

  1. waaahhhh,,,nk g la pasni,,heheh,,,cm best je,,gunung jerainyer pon adoi,,ngee~~

    ReplyDelete
  2. hehhehe...jom la rmai2 g hiking kt gunung jerai...best woooo...!

    ReplyDelete
  3. bile nak bawak kami kat kapet ijaw..tamoe kapet merah..

    ReplyDelete
  4. sekarang pown bleyh...moh ler jlan2 kt kedah nun..

    ReplyDelete