Followers

Sunday 13 May 2012

jalan-jalan ke muzium padi


Salam, hai semua kabare? ops aku bukan javanese okay.hehhee. Post kali ni aku nak kongsi tentang satu tempat kat Kedah yang boleh dkategorikan sebagai tempat menarik jugak la.
selamat datang semua...
Kalau sesiapa yang pernah jalan-jalan kat Kedah, mesti tak kan lepaskan peluang keemasan untuk melawat  Muzium Padi yang sememangnya tidak lengkap lawatan korang ke Kedah andai tidak singgah di situ.(cewah macam mana ayat aku? mengancamkan hehhe). Kalau korang nak tahu muzium ni adalah satu-satunya muzium padi yang terdapat di Malaysia. Muzium ni terletak di Gunung Keriang, kira-kira 8 KM daripada bandar Alor Setar, dan mula dibuka pada 12 Oktober 2004. Aku boleh jamin korang tak kan bosan datang sini sebab kat sini korang boleh tengok sendiri paralatan atau barang-barang yang berkaitan dengan padi seperti budaya, penyelidikan, pembangunan serta perkembangan teknologi padi.

ni bangunan muzium padi yang unik













sebenarnya muzium ni terdapat tiga aras dimana setiap aras mempunyai keistimewaannya tersendiri. Di aras pertama korang akan disajikan dengan pameran sejarah penanaman padi, jenis-jenis padi, alatan persawahan seperti renggam, juga terdapat alatan penangkapan ikan tradisional yang hampir pupus seperti sepila, bubu dan lain-lain.
antara peralatan tradisional penanaman padi...smart kan?


















Bagi mereka yang suka kan lukisan, korang boleh melihat lukisan yang sememangnya cantik dan hidup di aras 2 muzium ini.sangat-sangat cantik, korang tak kan rugi datang sini.

lukisan yang terdapat di galeri...nampak hidup kan..

  Yang paling best datang sini ialah masa berada ditingkat 3 bangunan ni sebab korang boleh tengok panorama tanaman padi dalam bentuk lanskap. Kalau korang nak tahu, lanskap ni ialah lanskap tercantik dan terbesar di Malaysia. Selalunya kalau dah jalan-jalan ni mesti la kita nak cari sesuatu untuk buat cenderamata sebagai kenangan kan, korang jangan risau banyak barang-barang cantik yang korang boleh beli dan buat kenangan. dan jangan lupa, korang kena rasa makanan tradisioanl yang hampir pupus macam sagon, karas dan lain-lain lagi. 
makanan berasakan beras yang hampir pupus....
terima kasih, datang lagi...hehhehe

No comments:

Post a Comment