Followers

Tuesday 3 April 2012

tempat tumpahnya darahku...

maka bermulalah sebuah cerita, hikayat harasha tentang tempat lahirnya..(hehehe) pernah dengar nama negeri kedah? penipu la siapa yang tak tahu ataupun dia memang fail geografi dan sejarah masa PMR dulu.betul tak?
negeri kedah ni di kategorikan sebagai negeri utara semenanjung Malaysia kerana kedudukannya yang berada di utara selain negeri perlis dan pulau pinang.kalau kita kenang kembali sejarah dahulu kala,negeri kedah sangat besar sehinggakan sejarah awal mengatakan negeri perlis dan pulau pinang sebenarnya adalah kepunyaan kerajaan kedah.malah,sebahagian daripada negara thailand juga adalah milik kedah.


 negeri kedah terkenal dengan jolokan nama jelapang padi Malaysia kerana hampir keseluruhannya di penuhi dengan sawah padi yang menjadi kebanggaan anak-anak jati negeri kedah.tanya lah siapa sahaja yang pernah sampai ke negeri kedah pasti tidak akan puas menatap ketenangan sawah padi yang terbentang luas itu.tambahan lagi disepanjang lebuh rayanya disaji dengan permandangan indah itu.sesiapa sahaja yang cintakan ketenangan pasti tidak kecewa dengan lukisan alam yang saujana mata memandang itu.pasti asyik!.
secara geografinya negeri kedah menjadi tapak jelapang padi malaysi kerana tanahnya jenis gambut sesuai untuk penanaman padi.



tengoklah gambar sawah ni,cantik kan.. :)

 
gambar ni untuk sesiapa yang tak pernah tengok pokok padi hehhee :)

saya memang obses dengan sawah padi, nak pula masa padi tengah menguning,Subhanallah damai dan tenang saja hati dan mata memandang, nak marah pun tak jadi.
tambah lagi pula masa matahari terbenam,Ya Allah serius cantik.sebab itu aku bangga jadi anak jati kedah.
kalau orang lain mungkin tengok matahari terbenam kat tepi pantai tu tersangatlah romantik tapi bagi saya tengok matahari terbenam tepi sawah lagi cantik.hehhee..
 

 ni la gambar sawah padi waktu senja,cantik kan.. yang ni tak berapa senja la

kat sini saya nak cadangkan kalau sesiapa yang serabut atau tengah stress tentang buah hati lari ke,hutang PTPTN banyak ke,atau apa-apa sahaja yang boleh mengugat ketenangan jiwa,cuba la pandang lukisan alam yang maha cantik ini.pasti jiwa akan menjadi lebih tenang dan boleh buat keputusan dengan baik.
menurut pakar psikologi,warna hijau dapat memberikan ketenangan hati dan menyejuk mata.malah disaat anda diserang sakit kepala ,anda disaran memandang pada warna hijau kerana diyakini ia dapat mengurangkan kesakitan.
walaupun saya sebagai anak jati negeri kedah,namun saya tak pernah berasa puas untuk menatap sawah padi yang terbentang luas bersama angin bayu yang bertiup lembut menyapu wajah ,keriuhan suara burung menyanyi bahasa mereka menjadikan aku seorang perindu tegar seolah-olah mahu terbang bersama burung-burung itu untuk pulang kekampung halaman jauh dari hiruk pikuk kota ini.
(ayat berbunga kalah A Samad Said hhehe)



1 comment: