Followers

Sunday 22 April 2012

Arkeologi Lembah Bujang

            Hari ni aku nak cerita tentang satu tempat kat kedah yang banyak menyimpan khazanah pra-sejarah dahulu kala.kalau kau orang semua nak tahu tempat ni namanya arkeologi lembah bujang a.k.a muzium la lebih kurang kan.
selamat datang...!!!

        kalau dikenang kembali sejarah dulu-dulu, lembah bujang adalah kerajaan kedah tua kerana di situ bermulanya pembukaan petempatan.
muka bumi  negeri kedah
      kedudukannya yang strategik menjadikannya tempat persinggahan perdagang asing terutama perdagang dari arab dan india.sehinggakan nama negeri kedah sendiri diambil dari perkataan bahasa arab kedah yang bermaksud gelas berkaki simbolik kepada kemakmuran dan kekayaan.

              Lokasi lembah bujang yang banyak meninggalkan kesan-kesan sejarah seperti serpihan tembikar, kaca dan sebagainya telah diwartakan sebagai hak kerajaan sebagai altenatif memelihara kesan pra sejarah.

      
          gambar bahagian dalam muzium            
mak aku cakap benda alah ni macam tali air.


            Jujurnya bila bercerita tentang sejarah ni, automatik mata aku akan layu tapi bila cerita tentang penemuan-penemuan pra-sejarah pulak automatik mata aku bersinar bak suria pagi.(hehhee over la tu ).
      
          Aku minat gila dengan barang-barang tinggalan sejarah ni.sebab tu kalau jalan-jalan dekat Tanjung Dawai mesti aku paksa ayah aku berhenti kat muzium arkeologi lembah bujang dulu sebelum balik.Nak tak nak terpaksa la ayah aku ikut perangai ngada-ngada tahi kuda anak manja dia ni.(hehhehe manja ke?).                                                                          
antara kesan-kesan tinggalan sejarah
   

   Memang best kalau dapat pergi muzium ni terutama kepada orang yang memang minat bab-bab penemuan artifak ni macam aku la kan (pergh heheee).

  Sungguh tak rugi, walaupun kawasannya agak pendalaman sikit tapi kau orang boleh mandi-manda kat situ tau. Ha, tertarik kan jom la .
         


               Mula-mula aku hairan jugak macam mana tapak Batu Pahat ni boleh ada kat Kedah, Batu Pahat tu bukan kat Johor ke?(hhehehee)
                                          
                         ini namanya tapak Batu Pahat a.k.a waterfall Lembah Bujang

     

        Bahagian luar muzium pulak kau orang akan disajikan dengan permandangan candi dan artifak lain yang menjadi tarikan orang ramai untuk datang ke situ.

ni adalah perahu  yang dijumpai di di dasar sungai sekitar negeri kedah

  kat sini kau orang boleh tengok sendiri macam mana bentuk candi tu.candi tu apa? nak tahu kena la datang kedah tengok sendiri macam mana rupanya candi tu.sejarahnya, candi ni daripada pengaruh pedagang india yang berhenti singgah berehat di lembah bujang.Mesti tak rugi kalau pergi sini.cuti-cuti Malaysi.....

Antara candi-candi yang terdapat di sana
          

No comments:

Post a Comment